2020. június 23., kedd

Fehér kenyér

Kenyeret sütni a hülye is tud. Haha. Nem mintha én gyakran sütöttem volna a COVID-19 cukiság előtt, talán csak egyszer vagy kétszer. Kalácsot persze igen, meg mindenféle édes kelttésztát, de a kenyér, az valami szent tehén volt eddig. Aztán karanténilag nem kívántunk annyira boltba járni, úgyhogy szépen kerestem egy kenyérreceptet (nekem még szárított élesztő is jutott!), és köszönöm, egyelőre maradok is ennél. Kívül ropogós, belül csudapuha, frissen isteni illatos, ennél több nem kell, ha klasszikus fehér kenyérről van szó, márpedig. Most már mindenesetre tudok kenyeret sütni, a karanténba záródást azért kihagytam volna mindannyiunk életéből.

A vicc, hogy az eddigi egyik legszebb kenyerem készült a leghányavetibb módon, a tészta túl lágy lett, a bevágás emiatt összenőtt rajta, és repedéssé avanzsált, és a vízzel lekenést is elfelejtettem, erre nem átallott szép lenni a végére.

A recept egyébként ugyanaz, csak klasszik verzióban, mint a teljes kiőrlésű cipónál, mondhatnám, ez az egy_sima párja.


Hozzávalók:

50 dkg sima fehérliszt (nekem BL55 van)
1 csomag vagy 3 teáskanál szárított élesztő
1 teáskanál cukor (enélkül is működik, de nekem szebbek-jobbak lettek cukorral)
2 evőkanál olaj
1 nagy púpozott teáskanál só
kb. 3-3,5 dl meleg víz
A fenti hozzávalókat ebben a sorrendben belemérem a tálba, aztán a robotgép dolgozik, dagasztás indul Ha kevés a víz, icipicit pótolom, ha túlhigítottam, és ragad, még egy evőkanál liszttel megküldöm. 5-8 perc alatt a kenyértészta szépen összeáll egy tésztagolyóba. Ekkor vagy átteszem a tupperes kelesztőtálba, vagy csak letakarom egy konyharuhával. Kb. 40-45 perc alatt szépen megnő és jó szellős lesz a kenyértészta. Lisztezett felületre borítom, kicsit megpaskolom, és cipó/kenyér formára formázom. Illetve, sokszor még csak ezt sem, kiemelem a tésztát a tálból, kézben formázom és egyből teszem a sütőpapírral bélelt ovális vagy kerek jénai tálba. 2-3-4 helyen egy éles késsel bevágom, vagy keresztet vágok bele. Lefedem egy tiszta konyharuhával, és ismét a duplájára hagyom nőni. Kb 10 perc után már a sütőt is bekapcsolom 200-210 fokra, mikorra bemelegszik, a kenyér szépen megkel. A sütőbe tevés előtt a kenyérkémet jó alaposan lekenem vízzel (ettől lesz ropogós a héja). 30-35 perc alatt készre sütöm. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése