2021. január 23., szombat

Quiche-okos

Quiche - ejtsd: kis. Francia sós sült pite, nagyjából így lehetne leírni, alul finom porhanyós vajas tészta, aztán többnyire zöldséges töltelék egy tejszínes-tojásos-sajtos szósszal összesütve, ennek eredményeképp többnyire jól szeletelhető pitét kapunk. Érdemes nekifutni, mert szuperül variálható a tölteléke attól függően is akár, hogy mi van a kamránkban-hűtőnkben, vagy attól, hogy mit szeret a család vagy a várt vendégek. Lehet vegetáriánus, lehet zöldségtelen, készülhet halas töltelékkel, a lehetőségek tárháza kb végtelen. És szerintem egy vendégségben elég nagyot lehet vele virítani :)


Tészta

A tésztája tehát egy vajas tészta. Kipróbáltam, kiválóan működik teljes kiőrlésűként is, a szokásos 2/3-1/3-os arányt betartva. Én ezzel az aránnyal dolgozom mostanában:

20 dkg liszt
10 dkg hűtőhideg vaj
1 tojás sárgája
fél tk só
3 ek jéghideg víz

Ha teljes kiőrlésű a cél, akkor pedig:

13 dkg teljes kiőrlésű liszt
7 dkg fehér liszt
10 dkg hűtőhideg vaj
1 tojás sárgája
fél tk só
3 ek jéghideg víz

A vaj és a víz hidegsége fontos. Stahl Judittól tanultam, hogy érdemes azzal kezdeni a hadműveletet, hogy egy kis poharat félig engedünk hideg vízzel, és betesszük a mélyhűtőbe. Mire a többi hozzávalót kimérjük-odakészítjük, pont jól lehűl majd. Én robotgéppel / food processorral dolgozom, de természetesen össze lehet gyúrni kézzel is. A megadott mennyiségeket egyszerűen a robotgépem műanyag késsel ellátott aprító jellegű aljába teszem, és kb 1 perc alatt majdnem kész tésztát kapok. Ekkor kiborítom a konyhapultra, és kézzel összegyúrom, itt már kell neki a kéz melege. Egyéb esetben tehát simán össze kell gyúrni, igyekezzünk nem sokáig masszírozni a tésztát, hogy ne olvadjon meg nagyon benne a vaj. 

A hűtés: minden egyes quiche recept, mint valamirevaló vajas tészta recept azt mondja, hogy ha összeállt a tészta, folpackba csomagolva tegyük be a hűtőbe. Én nem teszem ezt. Annyit, de annyit mérgeskedtem a túlhűlt, törékeny, kezelhetetlen tésztával, hogy nem vagyok erre hajlandó. Minden bizonnyal úgy lesz finom / úgy lesz az igazi. Ti nyugodtan próbálkozzatok vele, én már nem teszem, 15 év aktív quiche-ezés után. 

Tehát ha az én tésztám összeállt, én gyirsgyors próbálom lisztezett felületen akkorára nyújtani, ami majd beborítja belülről a piteformámat. Át is teszem a formába, ha eltörött, összenyomkodom, ha nem elég nagy, már csak a formában nyomkodom megfelelő méretűre. Zen! Ne idegeskedjünk.

Én ezen a ponton teszem be a hűtőbe pitetálastul, amíg bemelegszik a sütő. A sütőt 190 fokra fűtöm fel, ezt majd visszább kell venni, ha a töltelék is belekerül!

Vakon sütés: nem tudom, miért hívják így. De a tésztát elő kell sütni, mielőtt a töltelék rákerülne. A tésztára fektetek egy nagyobb darab sütőpapírt, és telerakom sütőgolyóval. Babot vagy lencsét is lehet erre a célra használni, aztán már ne akarjuk megfőzni, hanem használjuk a jövőben is vakon sütésre. A sütési idő kb 15 perc. Ha lejárt, a sütőpapírt a sütőbabokkal együtt kiemeljük, és jöhet a töltelék.

Töltelék

Ahogy feljebb írtam, a töltelék bármi lehet. Említés szintjén: hagyma félkarikára vágva, maradék újhagymaszár, póréhagyma, zölborsó, gomba, brokkoli, cukkini, bacon, sonka, füstölt lazac, makréla, kapribogyó, spenót. Ezeket többnyire meg szoktam párolni, só-bors, más nem is kell bele. A mennyiséget nehezebb általánosan meghatározni, ne töltse meg majd nagyon a piteformánkat:)

Öntet

A töltelékre tejszínes-tejfölös-tojásos-sajtos elegy kerül. Ne ijedjünk meg, mire megsül a quiche-ünk, a folyékony elegy csodálatosan összesül, és egy puha, remegős valamivé válik. Egy jól bevált arány ehhez:

2 vagy 3 egész tojás, és a tészta készítésénél fel nem használt fehérje pluszban
1 dl tejszín
1,5 dl zsíros tejföl
2 maréknyi reszelt sajt
só, bors, zöldfűszer

Zöldfűszernek én provence-i fűszerkeveréket használok, az is francia, és jól kiegyensúlyozott ízei vannak. És egyébként is, mindig eszembe jut sok szép emlék a fűszerkeverékkel és Provence-al kapcsolatban, ahol már volt szerencsém háromszor is nyaralni. 

Az öntethez a fenti hozzávalókat nemes egyszerűséggel összekeverjük.

Pite összeállítása

Az elősütött pitetésztára halmozzuk a tölteléket, majd ráfolyatjuk az öntetet. Picit érjen az öntet a tészta teteje alá. Visszatoljuk a sütőbe, levesszük a hőmérsékletet kb 160 fokra, és kb 25 perc alatt megsütjük. Akkor van kész a quiche, ha a formát enyhén megrázva a lötty már nem akar kilötyögni, hanem remeg szépen.

Érdemes megvárni, míg kicsit kihűl, így jobban is szeletelhető, és finomabb is. 

Süssetek egy kis quiche-t, jó lesz nektek! 

Korábbi quiche receptjeim

Spenótos-szardellás

Spenótos-fetasajtos

Gombás-répás-póréhagymás

Cukkinis-fetasajtos

Zöldborsópürés

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése